לפי נתוני המשטרה, מתרחשים כ 12,000 מקרים בשנה של פגיעות מיניות בילדים בגילאים 0-12. אולם, רק 6% מהמקרים מדווחים ומטופלים. כל שאר הפגיעות לא מאותרות ולא מדווחות. 80% מתוך המקרים מדווחים רק אחרי כעשור ממועד הפגיעה (ילד שהותקף בגיל 5 יספר על הפגיעה רק בגיל 15 ואף אחרי). חוסר הטיפול בנפגעים בסמוך למועד הפגיעה מפתח פוסט טראומה קשה אצל הילדים הנפגעים הבאה לידי ביטוי בהפרעות אכילה, הפרעות נפשיות ודיכאון.
"אמהות לומדות לזהות" הינו מיזם חדשני ופורץ דרך, אשר מטרתו לייצר קהילות מוגנות של אמהות ברחבי הארץ, שילמדו להיות קשובות, כדי לאתר לזהות ולמנוע פגיעה מינית בילדיהן. האמהות יקבלו ליווי והנחיה מנשות מקצוע בנושא פגיעה מינית בילדים באמצעות מפגשים חודשיים, בפורמט של מעגל נשים חברתי-לימודי, בהם האמהות תקבלנה כלים להורות קשובה, סימנים נפוצים ותסמונות של פגיעה מינית בקרב ילדים, וכן מידע לגבי ליווי וסיוע בכל ההליך במידה ומתגלה פגיעה. כל זאת בכדי להעלות את המודעות לנושא ולבצע איתור, דיווח וטיפול מוקדם של הפגיעה.
המיזם עובד בראיה של 360 מעלות בשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים העוסקים בתחום הרשויות המקומיות, גורמי הטיפול ברווחה ועם ארגוני סיוע הפועלים בכל רשות ורשות, במטרה לצמצם את הפערים ברשת ההגנה והסיוע, כדי שאף ילד לא יפול בין הכסאות.
בינואר 2023, יושק הפיילוט של המיזם ב 7 רשויות ברחבי הארץ; אשדוד, מ.א דרום השרון, כרמיאל, מ.א משגב, צפת, קרית מוצקין ורעננה. את המפגשים יובילו מנהלות הקהילות של "אמהות לומדות לזהות" אשר הוכשרו בהכשרה ייחודית ומקצועית לתפקיד זה.
באוקטובר 2023 יושק פיילוט נוסף באותו פורמט, של "אבות לומדים לזהות".
הנושא של פגיעה מינית בילדים מאוד לא מדובר וקשה "לעיכול", רבים מעדיפים להתעלם מהתופעה ולקוות ש"בבית שלנו זה לא יקרה" אולם תופעת הפגיעה הרבה יותר שכיחה משהיינו רוצים להאמין. הדיווחים המאוחרים וחוסר המודעות בחברה בישראל להיקף העצום של התופעה בכל סוגי האוכלוסיות מייצר כר נרחב להמשך קיומה של הפגיעה המינית.
העלאת המודעות לנושא ויצירת השיח נרחב, פתוח וישיר יגרום לירידה דרסטית בפגיעות ולדיווחים רבים יותר בזמן אמת אשר יסייעו לילדים להתמודד בגיל צעיר עם הנזק של הפגיעה ולמנוע תופעות הרסניות של פוסט טראומה עתידית.
במסגרת הקמפיין להעלאת המודעות לנושא ומיזם, התגייסו סליברטאים וידוענים רבים להצטלם עם משקפי הלבבות הורודים של המיזם. המסמלים את הקושי שלנו להסתכל על ילדנו ולחשוב שחוו משהו קשה כמו פגיעה מינית. המיזם מאפשר להסיר את המשקפיים הורודים ולראות מה עובר על הילדים ובמידה ומתגלה כי חוו פגיעה לטפל ולדווח.
מאות זוגות של משקפיים ורודים מפוזרים ברחבי הארץ איתם כולם מצטלמים, שולחים למיזם את התמונה ומעבירים הלאה לאדם הבא. המטרה להגיע ל 100,000 אלף תמונות עם המשקפיים.
כל התמונות עולות לעמוד האינסטגרם : @motherslearnhow
#אמהותלומדותלזהות #מעביריםאתזההלאה